Clubhouse: jouw nieuwe vaste verblijfplaats?

 

Met stip op één in de iPhone App Store en toch alleen toegankelijk via de uitnodiging van een bestaand lid. Dan heb je sowieso al een lekkere buzz te pakken. Maar hoe is het om rond te hangen in dit virtuele clubhuis? En zou je er in de toekomst wel eens kunnen blijven plakken?

Clubhouse dus. We zetten onze eerste ervaringen met de ‘drop-in audio chat’ uiteen in dit artikel.

Foto credit: AP

Foto credit: AP

Allereerst: wat is Clubhouse?

Clubhouse is een app gericht op het aangaan van echte conversaties met je volgers, fans en andere geïnteresseerden óf voor het bijwonen van gesprekken over onderwerpen die je interesseren.

Na het aanmaken van je profiel, het opgeven van je interessegebieden en het volgen van een aantal andere profielen, kun je aansluiten in diverse rooms. Kamers waarin een gesprek gaande is tussen sprekers op een virtueel podium. Je kunt rustig in ‘het publiek’ gaan zitten en luisteren of je hand opsteken om een vraag te stellen, waarna je misschien wel zelf op het podium wordt gehaald om te spreken.

De app draait alleen om audio, dus je hoort de stemmen en ziet verder alleen de profielfoto’s van de andere deelnemers. De app laat zich het beste omschrijven als een virtuele conferentie, maar dan zonder zicht op de sprekers. Daarbij heb je óók de mogelijkheid om je eigen afgeschermde privé conferentie te organiseren voor alleen door jou uitgenodigde Clubhouse leden.

Anderen omschreven al veel uitgebreider (en beter) over de werking, zoals bijvoorbeeld iCulture. Wij richten ons hier verder vooral op wat je er nou precies aan hebt. En wat niet.

Voordelen van de club

#1 Maakt Social Media … Sociaal

Het contact is laagdrempelig. Je zit zo in de kamer met je favoriete thought leader. Je steekt je hand op, stelt direct je vraag en krijgt antwoord. Een direct en live gesprek dus. Vele malen sneller en concreter dan het versturen van mails of DM’s en vele malen minder spannend dan de microfoon op te hoeven eisen in een venue met 1000 man.

#2 Focus

De voice only insteek draagt bij aan de beleving. Net als bij een podcast, ben je nog meer gefocust op dat wat er wordt gezegd. Geen afleiding van het beeld van andere kandidaten, verkeerd ingestelde kattenfilters of door het beeld rennende kinderen. Net als bij de podcast kun je overigens ook gewoon alleen meeluisteren met de gesprekken, op de achtergrond. Dan focus je je dus even op iets anders.

#3 FOMO in full effect

Fear of missing out all over the place. Een gesprek op Clubhouse gebeurt nu. Als je er nu niet bij bent, dan is het straks verdwenen. De app biedt geen opnamemogelijkheden. Je bent erbij, of niet. Dat geeft het gevoel van exclusiviteit, als je dat al niet had gekregen doordat je alleen lid kunt worden van Clubhouse door via een bestaand lid uitgenodigd te worden voor het platform. Dat laatste lijkt binnenkort overigens te gaan veranderen. Hoe dan ook, een interessante room bijwonen is dus een toffe ervaring die je slechts deelt met de andere kamergenoten.

20210215 _ the Creative Chapter _ Clubhouse App.png

Redenen om het clubhuis af te breken?

#1 Vluchtig

De exclusiviteit en vergankelijkheid werken ook in het nadeel. Als spreker bestaat jouw boodschap binnen de virtuele muren van je room. Breek je de room af, breek je de boodschap af. Je biedt waarde voor aanwezigen, maar niet voor de groep die er niet bij is. Zeker in het begin kan de effort die je er in steekt (gesprek goed voorbereiden, gasten preppen, promotie maken) uit balans raken met wat het oplevert (weinig deelnemers). Terugspoelen naar interessante stukken, op een intuïtieve manier waardevolle passages delen (met omwegen kan het natuurlijk altijd) of de talk via een ander platform opnieuw aanbieden om het bereik te vergroten: het zit er allemaal niet in.

#2 De zwakste schakel

Net als in het echte leven, staat of valt de kwaliteit van een event met de zwakste schakels die aanwezig zijn. Door de laagdrempelige manier om aan het woord te komen, kan het woord ook gekaapt worden voor schaamteloze zelfverheerlijking, geraaskal of andere nietszeggende bijdragen. Niet onoverkomelijk, maar soms wel hopeloos irritant.

#3 En je data?

Gesprekken worden kort opgeslagen op servers, om eventuele klachten achteraf te kunnen onderzoeken. Daarover is op moment van schrijven nog niet alles glashelder. Er zijn wat zorgen over eventuele Chinese toegang tot metadata. Bovendien checkt Clubhouse al je contacten op aanwezigheid op het platform bij je eerste aanmelding. Kinderziektes? Groeistuipen? Of te weinig aandacht voor privacy in het ontwerp van de dienst? De tijd zal het leren…

Voor wie?

De toepassingen zijn breed. Zin om naar inspirerende gesprekken te luisteren, interactiever dan een podcast? Dan is het een toffe plek om tot nieuwe inzichten te komen. Je positie als autoriteit op je vakgebied verstevigen? Werken aan sterkere band met je volgers of fans? Of met vrienden en familie de ‘s avonds de dag doornemen in een besloten kamer? Allemaal prima redenen om Clubhouse eens te verkennen.

De toekomstige ontwikkelingen en integratie met third party applications, bijvoorbeeld voor het opvolgen van leads, moeten uitwijzen of het clubhuis overeind zal blijven staan.

 

Ontdekken of Clubhouse een plek verdient in jouw Content Strategie? Überhaupt eens sparren over een Content Strategie?

20210215 _ the Creative Chapter _ Michel Cirkel.png

Michel Lindenborn is oprichter & eigenaar van the Creative Chapter.

Volgende
Volgende

LEGO x Vincent van Gogh